Gratis busskort

Vi erbjuder gratis busskort till ungdomar i sommar, samt helårs bursskort till seniorer.

Seniorkort

Seniorkortet gäller för dig som är över 65 år, och gäller dygnet runt för resor med Västtrafiks allmänna kollektivtrafik inom kommunen,  samt vid resor med Närtrafik. Den gäller inte vid resor med färdtjänst. Alla som ofattas av erbjudandet har fått ett brev hemskickat av Västtrafik med en svarstalong. Om du har tappat bort din svarstalong kan du även beställa seniorkortet via www.vasttrafik.se/bestallseniorkortlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Svenljunga kommun betalar för resorna med seniorbiljetten men tar ut en administrativ engångsavgift på 150 kr för kortet. Administrationsavgiften faktureras av kommunen och skickas med post hem till den senior som beställt ett kort på Västtrafik.

Vanliga frågor om Seniorkortet

- Jag har beställt ett seniorkort. När kommer mitt kort? Leveranstiden är ca två veckor från det att vi mottagit din beställning. Tänk på att göra din beställning i god tid så att du hinner få kortet innan din födelsedag (om du beställer ditt första seniorkort), alternativt innan seniorladdningen går ut (om du redan har ett kort men fått brev om att det behöver bytas ut).

- Jag beställde inte ett seniorkort när jag fick erbjudandet, hur gör jag för att beställa ett i efterhand?
Om du har kvar ditt brev kan du skicka in svarstalongen eller beställa ditt kort på svarssidan (med hjälp av koden som står på svarstalongen i brevet). Om du beställer ditt första seniorkort så är adressen www.vasttrafik.se/bestallseniorkortlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, om du redan har ett seniorkort som ska bytas ut på grund av kortets utgångsdatum så är adressen www.vasttrafik.se/nyttseniorkort. Om du inte har kvar ditt brev kan du besöka någon av våra Västtrafikbutiker eller kontakta vår kundservice på 0771-41 43 00.

- Jag har flyttat från kommunen, kan jag fortsätta att resa med mitt seniorkort?
Du kan inte fortsätta resa med seniorladdningen som gällde i den kommunen du flyttade från. När du flyttar till en annan kommun spärras därför seniorladdningen i din gamla kommun. Har du en kontoladdning på ditt kort kan du dock fortsätta resa med den. Om kommunen du flyttat till erbjuder seniorkort kommer du inom några veckor få ett erbjudande om att beställa det.

- Mitt seniorkort har gått ut, varför har jag inte fått ett erbjudande om att beställa ett nytt? Erbjudandet kan ha kommit bort. Ta kontakt med kundservice på 0771-41 43 00 eller besök någon av Västtrafiks butiker.

- Jag har fått mitt nya seniorkort, kan jag fortsätta resa med det gamla? Ditt gamla seniorkort spärras när du fått ditt nya kort. Du ska därför börja resa med det nya kortet så snart du fått det. Om du hade en kontoladdning på ditt gamla seniorkort så har den förts över till det nya kortet.

- Till vilken adress ska jag skicka in mitt gamla seniorkort? Använd returkuvertet som du fick med ditt nya kort. Portot är betalt. Du behöver bara skicka in ditt gamla kort om du hade en kontoladdning på det. Observera att du endast ska skicka in ditt gamla seniorkort, inga andra kort.

- Jag har tappat bort mitt returkuvert? Lägg kortet i ett vanligt kuvert, frankera och skicka det till VÄSTTRAFIK AB, Administrationen, SVARSPOST 20467513, 541 20 Skövde

 


Ungdomskort

Info kommer snart!

Mer information

Sidan senast uppdaterad: 2017-04-21 11.18