2022-02-17 Laddinfrastruktur för elbilar

Jag har råkat besöka Svenljung och tycker kommunen verkar trevlig, men vad som slår mig är att ni överhuvudtaget inte har satsat någonting på infrastrukturen vad det gäller laddning av elbilar.

Om jag som företagare skulle överväga att flytta min verksamhet till Svenljunga, så är detta det som definitivt får mig att säga, tyvärr. En kommun som inte förstår vad infrastruktur betyder, skulle jag inte satsa på.

2021-02-21 Svar från samhällsbyggnadsförvaltningen

Ett förslag på en laddinfrastrukturplan är på väg att lyftas till politiken.

Inriktningen i förslaget är att Svenljunga kommun inte själva sätter upp några offentliga laddplatser. Däremot har tjänstemännen ett uppdrag att uppvakta intresserade entreprenörer för att möjliggöra etableringar i vår kommun.

Man är angelägen om att hjälpa till att ta fram lämplig tomtmark för ändamålet.

Vill du se förslaget skickar jag det gärna till dig så fort det är beslutat och klart.