Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Medarbetarporträtt: Caroline är skolkurator

Caroline Janevski arbetar som skolkurator. Hennes jobb går ut på att arbeta förebyggande inom skolan. Hon ger också samtalsstöd till enskilda elever. Hon har arbetat här sedan 2008 och har bland annat haft en roll som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. Hennes godaste arbetsliv är att hon får träffa barn och ungdomar.

Skolkurator Caroline står i en hall.

"Jag gillar att jobba i skolans värld. Det känns väldigt hoppingivande. I skolan arbetar jag med framtiden hela tiden," säger Caroline. Hon har arbetat hos oss sedan 2008. Hon har haft flera roller och testat arbete i olika områden. Hon fick en tjänst som skolkurator på högstadiet 2016. I den rollen fick hon arbeta med äldre barn. Hon hade mycket enskilda samtal med elever som inte mådde bra. "Mina timmar var uppbokade med samtal. Idag när jag jobbar med yngre barn är det inte uppbokat med samtal på samma sätt. Mindre barn har inte samma behov av samtalsstöd," säger Caroline.

Idag arbetar Caroline med yngre barnen på Högvadskolan och Kindaholmskolan. En av hennes uppgifter är att arbeta hälsofrämjande och förebyggande. Syftet är att eleverna på skolan ska må bra och trivas. Då presterar eleverna bättre i skolan. "Ett exempel på att arbeta förebyggande är att hålla i en lektion om värdegrund, samtycke, gränser eller kroppen," säger Caroline.

Rollen som skolkurator innebär också att vara en extra vuxen på skolan. En neutral person som kan lyssna och hjälpa till att förstå. "Vissa elever behöver en extra vuxen. Någon att prata med. Som skolkurator kan jag vara den där extra vuxna personen och ge samtalsstöd," säger Carolin. Samtalsstöd är när Caroline träffar en elev och pratar om allt mellan himmel och jord. Det är ett lättare samtal där allt får komma upp. "Det är lätt att förväxla med behandling som vården ger, men det är inte samma sak. Ett samtalsstöd är ett stöd genom samtal. Vi på elevhälsan har tystnadsplikt och sträng sekretess, det eleverna säger stannar hos oss," säger Caroline.

Rollen som skolkurator kan också fungera som ett stöd för pedagogerna på skolan. Om något speciellt har hänt kan pedagoger rådfråga Caroline. "För det mesta har pedagogerna bra koll själva men ibland vill de också rådfråga mig, exempelvis när det gäller måendet för en elev," säger Caroline

En vanlig arbetsdag för Caroline börjar redan hemma. Eftersom hon jobbar på olika skolor brukar hon skapa sig en överblick av dagen innan hon lämnar hemmet: "Jag är ute på skolan för dagen vid klockan 08.30. Om jag inte har något planerat samtal på förmiddagen är jag ute i en klass eller ute på rast med eleverna." På eftermiddagen brukar Caroline ha möten inbokat. Det kan handla om en elev som behöver extra stöd. "Jag kan ha ett möte inbokat med en specialpedagog, förälder eller med mina kollegor inom elevhälsan."

Caroline är utbildad beteendevetare. Hon valde den utbildningen eftersom hon är intresserad av mänskliga beteenden. Hon är också intresserad av hur samhället kan påverka människors förutsättningar och villkor. "När jag tog examen 2008 fick jag jobb som just beteendevetare i våran kommun. Då jobbade jag med unga vuxna som var sjukskrivna eller arbetslösa. Den rollen hade jag i 3 år." Därefter fick Caroline ett jobb som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd. Det var inte ett område hon hade planerat att jobba inom. "Idag känner jag att den erfarenheten är väldigt bra att ha i min nuvarande roll. Jag fick en tjänst som skolkurator 2016," säger Caroline.

Vår kommuns vision är “Här skapar vi det godaste livet”. Vad är ditt godaste arbetsliv?

Mitt godaste arbetsliv är att få träffa barn och ungdomar. Att jobba som skolkurator är väldigt flexibelt, varierande och meningsfullt vilket jag också uppskattar. Jag möter dagligen ett stort engagemang på min arbetsplats. Det är också ett väldigt tacksamt arbete," avslutar Caroline.

Stapel böcker på ett skrivbord.
Skylt med text Elevhälsan.
Bord med böcker och leksaker hos kuratorn.

.

Uppdaterad: