Underrättelse om granskning av detaljplan: Ny detaljplan för Blåkläder, fastigheten Svenljunga 5:474 med flera

Samhällsbyggnadsförvaltningen har upprättat ett förslag till ny detaljplan för Blåkläder på fastigheten Svenljunga 5:474 med flera i Svenljunga tätort. Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 14 juni 2024 att detaljplanen ska skickas ut på granskning.

Vad innebär planförslaget?

Syftet med detaljplanen är att möjliggöra utveckling av befintliga verksamheter och att möjliggöra fastighetsreglering, samt att i begränsad omfattning även skapa utrymme för handel och hundgårdar.

AB Blåkläder vill expandera sin verksamhet, både på markytan och på höjden, bland annat för att möjliggöra höglager. Blåkläder har även förvärvat fastigheten Svenljunga 5:482. För att möjliggöra en större byggrätt och för att bestämmelserna för båda fastigheterna ska harmoniera tas en ny detaljplan fram. För att få rum med hela vändplanen i sydväst inom den egna fastigheten och därmed möjliggöra fastighetsreglering, ingår en del av fastigheten Svenljunga 5:466 i planområdet. För att möjliggöra hundgård för de anställdas hundar planläggs även en mindre del av planområdet för detta ändamål.

Även handel i begränsad omfattning möjliggörs av planen. Avsikten med handelsändamål är att möjliggöra handel i begränsad skala, exempelvis outlet och försäljning av verksamhetens varor under vissa tillfällen.

Delar av fastigheten Svenljunga 5:489 ingår i planområdet för att ”släcka ut” nu gällande detaljplan. Den aktuella delen av fastigheten får användningen verksamheter. Även de delar av fastigheten Svenljunga 5:489 i väster som utgörs av prickmark i nu gällande detaljplan tas med för att möjliggöra byggrätt inom denna del.

Planförslaget ger en byggrätt på 60 procent av fastigheten area och en totalhöjd på 30 meter i den bakre delen (bort från väg 154). Den befintliga bebyggelsen på fastigheten Svenljunga 5:474 får möjlighet till en något ökad totalhöjd från nuvarande plan till 10 respektive 12 meter. Avsikten med de varierande möjliga bygghöjderna är att ge bebyggelsen en ”trappeffekt” så att den bakre delen, med 30 meters föreslagen totalhöjd, inte ger ett lika dominant intryck.

Planförslaget har inte bedömts innebära en betydande miljöpåverkan och bedöms förenlig med gällande översiktsplan.

Granskningstid

Under tiden 17 juni till och med den 8 juli 2024 finns planförslaget utställt för granskning.

Planhandlingar

Planförslaget med tillhörande handlingar finns att läsa i sin helhet på kommunens webbplats www.svenljunga.se.

Du kan lämna synpunkter på planförslaget

Om du har synpunkter på planförslaget som du vill ska beaktas i det fortsatta planarbetet ska dessa ha kommit in skriftligen till plan- och exploateringsenheten senast den 8 juli 2024

Glöm inte att ange vilken plan det gäller eller ange diarienummer SBF-2023-612.

Det är viktigt att du har skickat in synpunkter under samråd eller granskning för att ha möjlighet att överklaga. Eftersom du inte kan vara anonym när du lämnar synpunkter måste du ange ditt namn och adress.

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig. Personuppgifter som vi behandlar är de som du själv har angett. Syftet med en sådan behandling är att kunna handlägga ärendet. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter på www.svenljunga.se/gdpr.

Skriftliga synpunkter som lämnats in i tidigare skeden behöver inte lämnas in på nytt. Om en handling skickas via e-post eller formulär behöver den inte samtidigt skickas på annat sätt.