Post- och telestyrelsen (PTS) säkrar att de tre samtalsförmedlande tjänsterna Texttelefoni.se, Bildtelefoni.net och Teletal finns och kan användas utan kostnad för den som ringer. Dessa tjänster är till för att möjliggöra för personer med vissa funktionsvariationer att ringa och bli uppringda på likvärdiga villkor som andra. Tjänsterna ger också alla som vill ringa till personer med funktionsnedsättning möjlighet att göra det. I tjänsterna deltar en tolk eller förmedlare för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss via Texttelefoni.se
Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.texttelefoni.se
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal. En förmedlare med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss via Bildtelefoni.net
- För dig som använder teckenspråk i dialogen: tolk@tolk.sip.nu.
Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via www.bildtelefoni.net
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. eller mobilappen ”Bildtelefoni.net” som finns tillgänglig på Google Play och App Store. - För dig som vill ringa upp någon som använder teckenspråk i dialogen: 020-28 00 20.
- När du kommer fram till tjänsten meddelar du till vilket telefonnummer eller adress som du villringa.
Bildtelefoni.net har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.bildtelefoni.net
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Bildtelefoni.net förmedlar samtal med svenskt teckenspråk och svenskt tal. En tolk med tystnadsplikt deltar för att möjliggöra samtalet.
Kontakta oss via Teletal
- Teletal når du på 020-22 11 44. Det är samma nummer för alla som vill ringa via Teletal.
Teletal har öppet vardagar klockan 7:30 – 20:00 och helger klockan 12:00 – 16:00. Tjänsten är kostnadsfri. Mer information hittar du på www.teletal.se.
Teletal gör det möjligt för dig som behöver hjälp och stöd vid telefonsamtal på svenska. En tolk som har tystnadsplikt deltar och ger stöd vid behov. Tolken kan till exempel underlätta att komma rätt i växeln, tolka otydligt tal och svåra ord i samtalet, ge minnesstöd eller att skicka korta minnesanteckningar av vad som sägs.