Underrättelse om granskning av detaljplan: Ny detaljplan för Kindsvägen 16, fastigheten Svenljunga 4:38

Samhällsbyggnadsförvaltningen har upprättat ett förslag till ny detaljplan för Kindsvägen 16, fastigheten Svenljunga 4:38, i Svenljunga tätort. Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 14 juni 2024 att detaljplanen ska skickas ut på granskning.

Vad innebär planförslaget?

Syftet med detaljplanen är att skapa förutsättningar för bostäder, detaljhandel och centrumverksamheter i olika former. Detta då befintlig fastighet i centrala Svenljunga ska kunna nyttjas för dagens behov och utvecklas för framtida behov.

Fastigheten har ett attraktivt läge i Svenljunga tätort och lämpar sig för olika typer av användningar. Planförslaget möjliggör därför för en flexibel användning, vilket ger möjlighet att använda fastigheten på flera sätt. Detaljplanen gör det exempelvis möjligt att bevara de befintliga byggnaderna eller bygga nytt på platsen. Planen medger en byggrätt på 40 procent av fastigheten area och en nockhöjd på totalt 11,5 meter.

Planförslaget har inte bedömts innebära en betydande miljöpåverkan och strider inte mot gällande översiktsplan.

Granskningstid

Under tiden 17 juni till och med den 8 juli 2024 finns planförslaget utställt för granskning.

Planhandlingar

Planförslaget med tillhörande handlingar finns att läsa i sin helhet på kommunens webbplats www.svenljunga.se.

Du kan lämna synpunkter på planförslaget

Om du har synpunkter på planförslaget som du vill ska beaktas i det fortsatta planarbetet ska dessa ha kommit in skriftligen till plan- och exploateringsenheten senast den 8 juli 2024

Glöm inte att ange vilken plan det gäller eller ange diarienummer SBF-2022-1270.

Det är viktigt att du har skickat in synpunkter under samråd eller granskning för att ha möjlighet att överklaga. Eftersom du inte kan vara anonym när du lämnar synpunkter måste du ange ditt namn och adress.

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig. Personuppgifter som vi behandlar är de som du själv har angett. Syftet med en sådan behandling är att kunna handlägga ärendet. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter på www.svenljunga.se/gdpr.

Skriftliga synpunkter som lämnats in i tidigare skeden behöver inte lämnas in på nytt. Om en handling skickas via e-post eller formulär behöver den inte samtidigt skickas på annat sätt.