Med att utse årets turismprofil vill vi belöna och stimulera goda insatser som bidragit till utveckling av besöksnäringen i vårt område. Tillsammans utser vi en vinnare i våra kommuner. De nominerade bedöms utifrån följande kriterier:
Nytänkande
Nytänkande kan vara nya innovativa arbetssätt, nya metoder för marknadsföring, produkt- eller kvalitetsutveckling eller sätt att förlänga säsongen. Det kan också vara att du bidragit till nätverksbyggande och samverkan för att stärka destinationen, till exempel lokala initiativ eller samverkan med andra aktörer.
Nya marknader
Nya marknader kan till exempel vara att man arbetar aktivt mot utlandsmarknader eller nya målgrupper. Det kan vara att man ger information på flera språk, aktiva marknadsföringsaktiviteter, förbättrad bokningsbarhet utökade öppettider och tillgänglighet.
Hållbarhet
Hållbarhet är en viktig faktor i besöksnäringen. Ett ökat hållbarhetsarbete kan exempelvid vara att man samverkar med högskola, universitet. Det kan också vara att man satsar på kompetensförsörjning av personal, bidrar till att öka lokal livskvalitet, arbetar för integration eller jämställdhet, visar aktivt samhällsansvar. Andra hållbarhetsaspekter är ekonomisk hållbarhet, till exempel visar lönsamhet över tid, visar tillväxt i sysselsättning och/eller arbetar med kvalitetsfrågor. Ekologisk hållbarhet och miljö kan till exempel vara att man har antagit en miljöpolicy, är miljömärkt, när/härproduktion, användning av närproducerade produkter.
Här kan du nominera din kandidat till Årets turismprofil i Svenljunga och Tranemo