Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Kunder e-faktura

Du kan få dina fakturor från oss som e-faktura, via e-post, direkt till din bank eller till din digitala brevlåda. Du kan också betala via autogiro. Genom att välja en digital faktura minskar du risken för att fakturan försvinner, för att missa att betala eller för att dubbelbetala.

någon som håller i sin mobil

Autogiro

Du kan betala dina räkningar från oss via autogiro.Du får en faktura som vanligt men beloppet dras automatiskt från ditt bankkonto samma dag som fakturan förfaller till betalning. Det är ett smidigt betalningssätt och kostar inget extra. Du kan alltid stoppa en betalning genom att meddela oss eller banken. Du kan återkalla ditt medgivande när du vill.

Faktura till digital brevlåda

Du som har en digital brevlåda får automatiskt dina fakturor skickade till den. Om du inte redan har en digital brevlåda men vill få fakturorna digitalt kan du skaffa en.

Om du vill ändra från e-post till digital brevlåda, skicka ett e-postmeddelande till oss. Om du vill ta bort e-faktura vänder du dig till din bank.

E-faktura

Om du är ansluten till en internetbank kan du få dina fakturor från oss som elektronisk faktura. Det är enkelt, du slipper pappersfaktura och tjänsten är kostnadsfri. Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om e-faktura.

En e-faktura är en elektronisk faktura som skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på "Svenljunga kommun VA och renhållning" för vatten, avlopp och renhållning. Sök på "Svenljunga kommun omsorg" för barn- och äldreomsorg. Fyll sedan i anmälningsformuläret. Anmälan kan även göras då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från Svenljunga kommun kommer upp efter att du betalt fakturan.

Ja, du fyller i både dina och din make eller makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Via din internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mailtjänster för att få information om att en ny e-faktura har kommit.

Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank.

När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen eller den dag du har valt.

E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Om du missar att betala din e-faktura skickas en betalningspåminnelse i papper.

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från oss.

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

.

Uppdaterad: