Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Kommunens Kvalitet i korthet

Kommunens kvalitet i korthet (KKiK) jämför kommunens resultat inom kvalitet och effektivitet med andra kommuner. Här nedan kan du läsa om de senaste jämförelserna.

Vad är KKiK (Kommunens Kvalitet i korthet)?

KKiK är ett nätverk där många kommuner i Sverige deltar tillsammans med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA). Syftet är att rapportera och jämföra resultat inom områden som är av stort intresse för invånarna och för valda politiker.

Vid senaste undersökningen 2023 deltog de flesta av Sveriges 290 kommuner. KKiK är därför ett bra verktyg för att jämföra kommuner med varandra.

Läs om resultaten i kommunrapporten

Rapporten jämför kvalitet, väntetid, service och kostnader med andra kommuner. Kommunerna rangordnas sedan med utgångspunkt av resultaten.

Resultaten bygger på ett 40-tal nyckeltal som är uppdelade i följande områden:

  • Barn och unga
  • Stöd och omsorg
  • Samhälle och miljö                                                                                                                             

Färgen grönt visar vad vi är bra på i jämförelse med andra kommuner, rött visar vad vi behöver förbättra och gult när vi ligger i mellanskiktet tillsammans med många andra kommuner. Svenljungas resultat i KKiK 2023 Öppnas i nytt fönster.

Du hittar en mer utförlig jämförelse för kommuner och regioner på Kolada.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jämförelser hjälper oss att förbättra vår kvalitet

Svenljunga kommun arbetar hela tiden för att förbättra resultat och kvalitet. Kommunens högsta beslutande församling (fullmäktige) styr och leder verksamheten via fyra fullmäktigemål. Verksamheterna rapporterar sedan tillbaka till fullmäktige. Läs mer om fullmäktigemålen

.

Lena Lövgren, Utvecklingsstrateg, 0325-183 70

Uppdaterad: