Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Medborgarundersökningen

Hur upplever våra invånare skolan, äldreomsorgen, vägar och kommunikationer? Hur ser de på möjligheterna till inflytande i kommunen? Vad tycker de om kommunen som en plats att leva och bo på?

Så här genomförs Medborgarundersökningen

Undersökningen genomförs av Statistiska Centralbyrån (SCB). Den görs under hösten med några års mellanrum. Du kan läsa om resultat och jämförelser med andra kommuner här nedan.

Den senaste medborgarundersökningen genomfördes hösten 2023. Då tillfrågades drygt 1000 slumpmässigt utvalda invånare i Svenljunga kommun från 18 års ålder. De kunde besvara undersökningen antingen digitalt i webbenkät eller på papper.

Samtidigt med medborgarundersökningen kunde de som ville svara på en digital enkät på Svenljunga.se med liknande frågeområden. Det var oväntat många som valde att svara (173 inlämnade svar) och det är vi tacksamma för. Svar och kommentarer jämför vi med resultaten från SCB:s medborgarundersökning och får då ett ännu bättre underlag för förbättringar.

Sammanställning av medborgarundersökningen på Svenljunga.se Pdf, 223 kB, öppnas i nytt fönster.

Resultat från senaste medborgarundersökningen 2023

Statistiskla centralbyrån har ändrat på en del frågor och därför är det svårt att jämföra resultaten med tidigare år. De frågor som ställs på samma sätt är fortfarande jämförbara med tidigare år.

Enkäten bestod av 128 frågor och är uppdelad i områdena:

  • Skola och omsorg
  • Boende och boendemiljö
  • Lokala arbets- och utbildningsmöjligheter
  • Samhällsservice
  • Resor och kommunikationer
  • Bibliotek, kulturliv och mötesplatser
  • Idrott, motion och friluftsliv
  • Underhåll av den offentliga miljön
  • Trygghet i samhället
  • Klimat- och miljöarbete
  • Bemötande, information och inflytande i kommunen
  • Jämlikhet och integration
  • Förtroende
  • Allmänna frågor om kommunen

Det är viktigt att vara försiktig i bedömningen av resultaten, eftersom undersökningen bygger på ett urval av hela befolkningen i Svenljunga kommun.

Du får också en bra överblick av Svenljungas resultat i jämförelse med andra kommuner på Kolada Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Några slutsatser från Medborgarundersökningen:

  • En stor andel känner sig trygga utomhus när det är mörkt ute i jämförelse med andra kommuner i Sverige. Det visar att det är ungefär lika tryggt eller otryggt här som i andra kommuner.
  • Kommunen är bra på att informera vid samhällsstörningar i jämförelse med andra kommuner i Sverige.
  • Många upplever att de har möjlighet att delta aktivt i arbetet med att utveckla kommunen i jämförelse med andra kommuner i Sverige.

Många är nöjda med:

  • Att det är tyst och lugnt i boendemiljön (sammanfaller med enkäten på Svenljunga.se
  • Skötseln av badplatser i kommunen och andra offentliga miljöer (sammanfaller med enkäten på Svenljunga.se)
  • Förskolan
  • Möjligheten att nyttja kommunens idrotts- och motions-anläggningar
  • Bemötandet vid kontakt samt möjlighet att få svar på frågor av tjänsteperson i kommunen

Många är missnöjda med:

  • Polisens närvaro i kommunen (sammanfaller med enkäten på Svenljunga.se)
  • Kollektivtrafiken (sammanfaller med enkäten på Svenljunga.se)
  • Möjlighet till eftergymnasiala studier (sammanfaller med enkäten på Svenljunga.se)
  • Service utanför kommunens centralort

 

Resultat 2020

Del A Nöjd-Region-Index NRI (Svenljunga kommun som en plats att bo och leva på?)

Resultatet blev ett index 51, vilket är en förbättring även om gränsen för nöjd går vid 55. 24 procent av medborgarna i Svenljunga kommun kan starkt rekommendera andra att flytta till kommunen.

Rekommendation för det fortsatta arbetet: Förbättringar av fritidsmöjligheter, bostäder samt trygghet kan höja helhetsbetyget.

Del B Nöjd-medborgar-index - NMI (kommunens olika verksamheter).

Indexet blev 48 och det ligger kvar på ungefär samma nivå som tidigare. Gränsen för nöjd går vid 55. Betygsindexet för bemötande och tillgänglighet blev 58 i Svenljunga kommun.

Rekommendation för det fortsatta arbetet: Förbättringar av idrotts- och motionsanläggningar, grundskolan, miljöarbete samt äldreomsorgen kan höja helhetsbetyget.

Del C Nöjd-inflytande index - NII (medborgarnas inflytande i kommunen).

Resultatet blev ett index på 36, gränsen för nöjd går vid 55. Vi noterar ändå en förbättring jämfört med tidigare år (32). Jämfört med 2017 har frågeområdet Information fått högre betygsindex.

Rekommendation för det fortsatta arbetet: Främst förbättringar inom frågeområdena förtroende och påverkan kan höja helhetsbetyget.

Medborgarundersökningen 2020 Pdf, 843 kB.

Resultat 2017

Sammanfattningsvis visar inte resultaten på några större förändringar jämfört med 2015, men i jämförelse med 2013 har vi förbättrat oss på alla områden, även om det är i ganska blygsam omfattning.NRI: Resultatet blev ett index 49, vilket är en förbättring. Frågeområden som vi bör prioritera är: Bostäder, kommunikationer och fritidsmöjligheter.

NMI: De verksamheter vi bör prioritera för att nå bättre resultat är: miljöarbete, äldreomsorg, gång- och cykelvägar samt grundskolan.

NII: Vi noterar en förbättring när det gäller möjligheten att komma i kontakt med kommunens politiker. Områdena förtroende och påverkan bör prioriteras framöver. Medborgarundersökningen 2017. Pdf, 791 kB, öppnas i nytt fönster.

.

Lena Lövgren, Utvecklingsstrateg, 0325-183 70

Uppdaterad: