Boendemiljö
Miljön i och kring våra bostäder betyder mycket för vår trivsel, trygghet och hälsa. Därför är det viktigt att vi har en boendemiljö av bra kvalitet.
Inomhusmiljön har stor betydelse för hur vi mår
Vi vistas en stor del av dygnets timmar i våra bostäder, skolor och andra lokaler. Därför har inomhusmiljön stor betydelse för hur vi mår. Exempel på problem som kan uppstå är för låg eller hög inomhustemperatur, radon, fukt och mögel samt buller från omgivningen eller från grannar.
Utomhus kan till exempel häckar och träd, ostädade tomter, vedeldande grannar, trafikbuller och husdjur orsaka problem.
Vad kan jag göra om jag blir störd?
Bor du i ett hyreshus eller bostadsrätt och har störande grannar eller andra problem i din boendemiljö ska du i första hand vända dig till den som stör eller fastighetsägaren. Det är alltid den som driver en verksamhet, till exempel en industri eller nöjeslokal, som är ansvarig för att närboende eller andra inte utsätts för onormala störningar.
Följande problem hanteras inte av oss:
- Lösspringande hundar och katter bedöms inte vara en olägenhet enligt miljöbalken.
- Klagomål på vilda djur.
- Misskötta djur, kontakta Länsstyrelsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Arbetsmiljöfrågor. Kontakta Arbetsmiljöverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Klagomål på nedskräpning, buller med mera
Får du inte hjälp, kan du ta kontakt med oss på miljöenheten som utreder om problemet ska utredas vidare och eventuellt åtgärdas.
Lämna in ett klagomål på inom- och utomhusmiljö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fastighetsägaren har ansvaret för byggnaden
Fastighetsägaren, som ibland kan vara en bostadsrättsförening eller ett fastighetsbolag, ansvarar för att underhålla bostäder och lokaler. Som fastighetsägare är du skyldig att hindra eller undanröja olägenheter som kan påverka människors hälsa eller miljön.
Här kan du beställa eller hämta hem Naturvårdsverkets handbok - Egenkontroll en fortlöpande process Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - där du kan läsa mer om egenkontroll.
Råd till dig som fastighetsägare
- Vid klagomål — ta de som klagar på allvar.
- Agera så snabbt som möjligt — skadan eller problemet kan bli värre ju längre tiden går.
- Vet du eller fastighetsskötaren inte vad som är fel — ta hjälp av en kvalificerad fackman eller skadeutredare.
Förebyggande tillsyn av inomhusmiljön i bostäder
Miljöenheten gör förebyggande tillsyn i hyreslägenheter för att säkerställa att inomhusmiljön håller en god standard och inte påverkar hälsan negativt. Syftet med tillsynen är att upptäcka och åtgärda problem som kan leda till hälsorisker. Det kan vara fukt, mögel, dålig luftkvalitet eller buller.
Både fastighetsägaren och den som bor i lägenheten blir informerade i god tid innan besöket. Tillsynen sker på plats i lägenheten och den boende har alltid möjlighet att neka besök.
För mer information om våra tillsynsaktiviteter eller om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.
Uppdaterad: