Anmäla misstänkt matförgiftning
Har du blivit sjuk av mat som du ätit på en restaurang eller köpt i en livsmedelsbutik? Då kan du anmäla det till oss på den här sidan.
Du kan också anmäla om du upplevde att maten inte smakade som den skulle eller att köttet verkade ruttet, fisken luktade illa eller att grönsaker var mögliga.
Vad gör vi med anmälan?
När vi har fått in en anmälan om misstänkt matförgiftning gör vi ett besök på matstället. Vi kontrollerar faktorer till exempel temperaturer, att personalen inte varit sjuk och att man har kontroll över vilka varor som köps in och hur länge de förvarats. Efter besöket bedömer vi hur ärendet ska följas upp och vilka eventuella krav som behöver ställas på anläggningen.
Om det finns mat kvar från det aktuella tillfället så kan det bli aktuellt med provtagning. Vi kan däremot inte ta prover på mat som anmälaren förvarat hemma. Den hantering av maten som skett på annat håll kan vi inte belasta anläggningen/affären för. Om du vill veta hur det gått med ditt ärende är du välkommen att kontakta oss. Vid en anmälan och kvalitetsbrister kontaktar vi verksamheten och har en dialog.
Misstänkt allergireaktion
En restaurang eller café har ingen skyldighet att tillhandahålla mat som är fri från allergener. De får dock naturligtvis inte lämna vilseledande information om att en vara är fri från ett visst allergen om så inte är fallet.
Om du fått en reaktion på grund av att en matvara eller portion innehållit en allergen vilket inte framgått från ingrediensförteckningen eller informationen kan du också anmäla detta i formuläret här nedanför. Formuläret är anpassat för misstänkt matförgiftning, men fyll i så gott du kan eller ring 0325-180 00 och fråga efter en livsmedelsinspektör. Vid kontroll efter en misstänkt allergireaktion kontrollerar vi verksamhetens rutiner för allergiinformation och separering.
Formulär för anmälan
Använd nedanstående formulär för att anmäla en misstänkt matförgiftning.
Uppdaterad: