Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm kan vara ett viktigt hjälpmedel för att du ska känna dig trygg i ditt hem Det har en larmknapp som du bär med dig och trycker på för att komma i kontakt med hemtjänsten om du behöver hjälp. Larmet fungerar under hela dygnet.

trygghetslarm

Kan jag få ett trygghetslarm?

Du som har en sjukdom, funktionsnedsättning eller oro och är behov av att kunna komma i kontakt med hemtjänsten om något händer dig, kan få ett trygghetslarm.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Du får varje månad betala en avgift för trygghetslarmet. Kostnaden ändras varje år och beslutas av Kommunfullmäktige. Du som inte har så hög inkomst kan ha rätt till reducerad avgift och det räknas ut av vår avgiftshandläggare.

Vad händer om jag har rätt till ett trygghetslarm?

När biståndshandläggaren har fattat ett beslut om att du ska få trygghetslarm skickar handläggaren en beställning till den personal som ska installera larmet. Vi ringer till dig och tillsammans bestämmer vi när larmet ska installeras. Hemtjänsten behöver i samband med det installera ett digitalt lås på din dörr.

Kontakta oss om du behöver hjälp eller vill ändra något i hjälpen du redan har.

Du kan ansöka skriftigen på en ansökningsblankett eller muntligen genom att ringa.

Under E-tjänster hittar du blanketten för att ansöka. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Här ser du vilken biståndshandläggare som är ansvarig för det område där du bor.
Telefontid: helgfria vardagar mellan klockan 08.30-09.30

  • Bor du i Sexdrega, Roasjö eller Hillared?
  • Bor du i Östra Frölunda, Kalv, Håcksvik, Mårdaklev, Överlida, Mjöbäck eller Holsljunga?
  • Bor du i Svenljunga tätort, Axelfors, Strömsfors, Örsås, Revesjö, Redslared eller Ringestena?

Om du vill lämna en synpunkt är du välkommen att kontakta oss! Öppnas i nytt fönster.

Hur lång tid tar det tills jag får beslut på min ansökan?

Hur lång tid det tar att utreda ditt ärende beror på en mängd olika faktorer. Det beror bland annat på hur omfattande dina behov är, vilken grad av hjälp du behöver eller om du behöver särskilt boende. Det kan ta mellan 1-5 veckor från ansökan till beslut.

Överklagan

Om biståndshandläggaren beslutar att du inte har rätt till den hjälpen som du har ansökt om kan du överklaga. Information om hur du gör det kommer du att få avhandläggaren tillsammans med beslutet. Du kan även kontakta biståndshandläggaren om du behöver hjälp.

Information om hur du överklagar med förvaltningsbesvär. Pdf, 34 kB, öppnas i nytt fönster.

.

Uppdaterad: