Du är här:
Bygglovsprocessen
Processen för ett bygglov, marklov, rivningslov eller förhandsbesked innehåller flera olika steg och kan se olika ut beroende på vad ärendet handlar om. Här kan du läsa om vad de olika stegen innebär.
Det första du behöver göra om du ska bygga är att ta reda på om du behöver bygglov eller göra en anmälan för det du vill göra. Beroende på vilken typ av byggprojekt du planerar behövs olika typer underlag (ritningar och kartor). I vår bygglovsguide hittar du information om vad som krävs för olika projekt.
Tänker du bygga inom detaljplanerat område ska du noga granska detaljplanen. Ligger din fastighet utanför detaljplanerat område gäller andra regler. Ta reda på om det finns en detaljplan som gäller för din fastighet.
Behöver jag en kontrollansvarig (KA)?
Om en åtgärd kräver bygglov eller anmälan måste du som byggherre i vissa fall utse en kontrollansvarig för ditt projekt. Denna person är din sakkunniga under projektet och ser till att rätt kompetens finns och att rätt handlingar skickas in. Kontrollansvarig måste vara certifierad och får inte vara släkt eller arbetskamrat till dig.
Om det inte krävs lov eller anmälan krävs det inte heller någon kontrollansvarig. En kontrollansvarig krävs inte heller vid mindre åtgärder, som till exempel när du ska bygga en mur eller enklare carport. Kontakta en bygglovhandläggare om du är osäker på om du behöver en kontrollansvarig.
Information om kontrollansvariga hos Boverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När ska jag ansöka om förhandsbesked?
Om din fastighet ligger utanför detaljplanelagt område och du planerar att bygga nytt hus eller stycka av en tomt för nybyggnation, behöver du ansöka om förhandsbesked före du ansöker om bygglov. På så sätt kan du spara både tid och pengar. Information om förhandsbesked
Behöver jag andra tillstånd?
Oavsett om det krävs bygglov eller anmälan för ditt projekt så kan du behöva göra anmälningar eller söka tillstånd eller dispens enligt andra lagar. Det innebär exempelvis att du behöver en strandskyddsdispens om du vill bygga inom strandskyddat område.
Tänk på att det är viktigt att ansökan är komplett från början, det vill säga att alla handlingarna finns. Det krävs olika handlingar beroende på vad du ska bygga. Det är först när en handläggare har tittat på ditt ärende och konstaterat att allt är komplett, som vi börjar räkna de 10 handläggningsveckorna, inte dagen då du lämnar in din ansökan.
Ansökan och övriga handlingar
När du ansöker om bygglov behöver du lämna in en skriftlig ansökan som innehåller de uppgifter, ritningar och andra handlingar som vi behöver för att handlägga ditt ärende och fatta beslut. I bygglovsguiden står det vilka handlingar som krävs för olika typer av byggprojekt.
Använd någon av våra blanketter som finns i vår portal för e-tjänster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Vi bygger ut våra e-tjänster efterhand men under tiden finns alla våra blanketter tillgängliga där.
Information om övriga handlingar och ritningar.
Du kan välja om du vill lämna in din ansökan digitalt via e-post eller fysiskt med Posten eller till Kontaktcenter i kommunhuset. Utanför kommunhusets entré finns även en brevlåda där du kan lämna din ansökan om det är stängt. Kommunhusets öppettider.
- e-post: miljobygg@svenljunga.se
- besöksadress: Boråsvägen 13, Svenljunga
- postadress: Svenljunga kommun, Miljö- och byggenheten, 51280 Svenljunga
Ombud
Om du har ett ombud som söker bygglov i ditt namn vill vi ha en fullmakt som talar om vad den personen får göra, exempelvis ta emot delgivning av beslut. Använd gärna vår blankett för fullmakt. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När vi har registrerat din ansökan skickar vi ett bekräftelsebrev till dig om att vi har tagit emot ansökan. Om du har angett en mejladress i din ansökan får du besked den vägen, annars skickar vi ett brev till dig.
Därefter bedömer vi om alla uppgifter och ritningar som vi behöver har skickats med. Saknar vi något kommer vi att kontakta dig inom tre veckor för en komplettering. När vi anser att ärendet är komplett meddelar vi dig det.
Bygglovhandläggaren bedömer om åtgärden uppfyller de krav som finns. I vissa fall skickar vi handlingarna på remiss till andra myndigheter, sakkunniga och grannar. Läs mer om grannars möjlighet att påverka.
När ditt ärende har inkommit till kommunen görs en separat bedömning avseende vilka handlingar som krävs för det specifika ärendet och om fler handlingar ska lämnas in. Du kan därför behöva komplettera med flera handlingar i ditt ärende.
Handläggningstid
Varje ärende är unikt och vi kan avgöra hur lång handläggningstiden blir först när vi börjar granska ditt ärende. Hur lång tid det tar innan du får ett beslut beror bland annat på åtgärdens omfattning och tiden på året. Vår och sommar är högsäsong så tänk på att lämna in din ansökan i god tid. Från det att du har lämnat in alla handlingar och anmälan eller bygglovet är komplett har vi 10 veckor på oss att fatta beslut för bygglov och fyra veckor på oss för bygganmälan.
När alla grundkrav är uppfyllda och eventuella remissvar och svar från grannar och andra kommit in, kan ett beslut om bygglov fattas. I de flesta fall får handläggaren ta beslut i ärendet men vid till exempel nybyggnation utanför detaljplan tas beslutet av nämndens arbetsutskott. Ett beslut är alltid skriftligt och vi skickar det till dig tillsammans med kopia av de godkända ritningarna. Om du har angett en mejladress i din ansökan skickar vi till den.
Om bygglov beviljas
Även om du får ett bygglov får du inte börja bygga förrän du har fått ett särskilt startbesked. Ibland kan du få ett startbesked tillsammans med bygglovet men ibland måste vi först ha ett tekniskt samråd.
Bygglovet skickas även för kännedom till grannar som har yttrat sig negativt över din ansökan. De har möjlighet att lämna in en överklagan inom tre veckor från det att de tog emot bygglovet. Alla bygglov ska även kungöras på Post- och inrikes Tidningar Länk till annan webbplats. (PoIT) som är ett officiellt kungörelseorgan på Internet. Kungörelsen ligger publicerad i fyra veckor och under den tiden kan även andra överklaga bygglovet. Du får heller inte börja bygga under tiden som kungörelsen är publicerad.
Om bygglov inte beviljas
Det finns ofta möjlighet att ändra på ansökan i dialog med din handläggare för att få till en godtagbar lösning. Det finns även möjlighet att ta tillbaka en ansökan, men om beslutet är taget, kommer ändå avgiften tas ut. Om du drar tillbaka ansökan om bygglov före beslut, debiteras du för det arbete som redan utförts.
Du kan överklaga beslutet om avslag inom tre veckor från det att du får beslutet. Du får mer information tillsammans med beslutet.
Laga kraft
Att ett beslut vinner laga kraft innebär att beslutet inte längre kan överklagas. Om ingen överklagan kommer in antecknar vi att bygglovet har vunnit laga kraft. Detta kan ske tidigast fyra veckor efter beslutet men kan dröja längre tid om vi inte lyckas delge alla berörda.
Om vårt beslut överklagas lämnar vi över ärendet till Länsstyrelsen i Västra Götalands län.
Tekniskt samråd
I bygglovet står det om du behöver tekniskt samråd. Du ansvarar för att kontakta vår byggnadsinspektör för att boka in ett samrådsmöte. I vissa enkla fall behöver inte tekniskt samråd bokas in, utan du får ett startbesked tillsammans med bygglovet och kan därmed börja bygga.
Innan det tekniska samrådet ska nödvändiga handlingar tas fram. Dessa består av kontrollplan och tekniska handlingar men kan variera beroende på vilken åtgärd du planerar att utföra. Under det tekniska samrådet diskuteras arbetets planering och organisation, vilka kontroller som ska utföras, behovet av arbetsplatsbesök, försäkringar med mera. Du får alltid ett skriftligt protokoll från samrådet.
Startbesked
Om vi efter det tekniska samrådet bedömer att lagkraven är uppfyllda får du normalt sett ett startbesked. I startbeskedet fastställs kontrollplanen för bygget och vi anger även vad du behöver göra för att få ett slutbesked i ärendet. Startbeskedet innebär att du får påbörja ditt bygge.
Det är viktigt att du inväntar ett skriftligt startbeskedet. Börjar du bygga innan du fått beskedet blir du skyldig att betala en byggsanktionsavgift. Ett startbesked gäller lika länge som ett bygglov.
Husutsättning, utstakning
När ett hus ska byggas ska det placeras rätt på tomten. I ditt startbesked står det om du behöver göra en utstakning eller inte.
När ditt bygge har varit igång en tid besöker byggenheten byggarbetsplatsen (gör ett så kallat arbetsplatsbesök). Detta ska normalt sett göras minst en gång under byggtiden. Hur många besök och när dessa besök ska utföras, bestäms vid det tekniska samrådet. Vid enklare byggen behövs inget arbetsplatsbesök.
Vid besöket tittar vi bland annat på att kontrollplanen följs. Vi för ett protokoll över arbetsplatsbesöket som sedan skickas till dig och den kontrollansvarige.
När ditt bygge börjar bli klart ska du kontakta oss så att vi kan ha ett slutsamråd på byggarbetsplatsen (om vi inte bedömer att det är onödigt). Detta möte ligger till grund för att du ska få ditt slutbesked. På slutsamrådet medverkar byggherre, representant från byggenheten, kontrollansvarig och övriga som vi bedömer ska vara med.
Under slutsamrådet går man igenom om kontrollplanen har följts, utlåtanden från kontrollansvarig, dokumentation från besök av arbetsplatsen, behov av andra åtgärder och om slutbesked kan ges.
När du visat att alla krav för åtgärderna enligt lovet, kontrollplanen, startbeskedet och eventuella kompletterande villkor är uppfyllda och vi inte har skäl att ingripa så avslutar vi ärendet och du får ett slutbesked. Då får du ta din byggnad i bruk och börja använda den. Du får inte flytta in före du fått slutbeskedet. Om du ändå gör det får du betala en sanktionsavgift.
Vad händer om det finns brister?
Om det finns brister som inte är försumbara som behöver åtgärdas eller kontrolleras senare, kan eventuellt ett så kallat interimistiskt slutbesked meddelas. I det beskedet beskriver vi i vilken omfattning du får använda byggnaden. När bristerna har åtgärdats utfärdar vi ett slutbesked.
Uppdaterad: