Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Grundskola

Vi vill ge våra elever de bästa förutsättningarna för att möta framtiden. Alla våra elever får ett gott bemötande och vi skapar goda relationer. Vi tar tillvara på elevernas nyfikenhet där utveckling, engagemang och måluppfyllelse står i centrum.

Två böcker som ligger på bordet med ett äpple som står uppe på 

Organisationen

Grundskolan omfattar förskoleklass och årskurs 1-9. Förskoleklassen är obligatorisk från och med höstterminen 2018. Det innebär att barn som är bosatta i Sverige får skolplikt från höstterminen det år de fyller sex år.

De flesta enheterna från förskoleklass upp till årskurs sex är jämförelsevis små och antalet elever per klass är i allmänhet lågt.

Andelen behöriga lärare är hög och undervisningen präglas av kvalitet samt ett ämnesövergripande, undersökande och aktivt arbetssätt där eleven utvecklar nyfikenhet och lust att lära.

Sedan 2018 satsar vi även på det förebyggande hälsoarbetet inom flertalet av Svenljungas grundskolor i och med rörelsesatsningen Puls för lärande där det övergripande målet är att skapa förutsättningar för elevers lärande men också öka det generella hälsotillståndet, då pulshöjande aktiviteter bidrar till både den fysiska och psykiska hälsan. Det innebär att vi erbjuder våra elever pulshöjande aktiviteter under skoldagen utöver lektioner i idrott och hälsa.

För elever i behov av särskilt stöd finns elevhälsoteam med skolpsykolog, kuratorer, specialpedagoger och skolsköterskor.

Elevinflytande handlar om att elever ska ha möjlighet till att kunna uttrycka sina synpunkter och att skolan ska ta del av elevernas åsikter och intressen. I Svenljunga kommun tycker vi att det är viktigt att lyssna på våra elever! Det är också viktigt att du som elev vet vilka möjligheter du har att påverka din utbildning och skolmiljö.

Elevers ansvar och inflytande

Skollagen och läroplanen betonar vikten av elevernas ansvar och inflytande. Lagen säger att du som elev ska uppmuntras till att aktivt kunna ta del i arbetet med utformningen av och innehållet i din undervisning. Du ska få möjlighet att påverka din arbetsmiljö.

Definition

Elevinflytande är ett samspel och en process där du som elev får möjlighet att formulera och omformulera dina intressen.

Genom ett samarbete mellan hem och skola kan vi tillsammans skapa bästa möjliga förutsättningar för att stötta ditt barn i lärande och utveckling. Vi har olika roller i ditt barns skolutveckling.

Skolans ansvar

Skolan ansvarar för att undervisningen utgår från kunskapsmål, normer och värden i läroplanen. Undervisningen ska anpassas efter ditt barns behov och förutsättningar.

Skolan sätter upp ordningsregler i dialog med eleverna och arbetar kring normer och värden för att träna eleverna att respektera varandra.

Som vårdnadshavare ska du få information om förändringar på skolan som påverkar ditt barns fortsatta lärande och utveckling. Uppstår det akuta problem eller frågor som rör ditt barn ska skolan kontakta dig så fort som möjligt.

Skolan ska ta ansvar för kontakten med dig som vårdnadshavare och sträva efter en god relation.

Vårdnadshavares ansvar

Du som vårdnadshavare ansvarar för att ditt barn kommer till skolan och deltar i undervisningen och samverkar kring ditt barns skolgång. Elever i förskoleklass och grundskola har skolplikt. När ditt barn inte kan delta i skolan måste du anmäla frånvaron.

Så går samarbetet till

Information till vårdnadshavare

Du får information om ditt barns skola på www.svenljunga.se/barn--utbildning/grundskola/vara-grundskolor Länk till annan webbplats..

Information om ditt barns frånvaro, schema, arbetsuppgifter och kunskapsutveckling samt aktuella händelser och förändringar får du via skolans lärplattform. Läs mer om vår lärplattform InfoMentor www.svenljunga.se/barn--utbildning/infomentor Länk till annan webbplats..

Vårdnadshavarmöten

På vårdnadshavarmöten får du som vårdnadshavare kunskap om aktuella frågor, arbetsuppgifter, teman och projekt som ditt barn arbetar med. Syftet är också att visa hur du som vårdnadshavare kan bidra till ditt barns lärande och utveckling, samt att föra ett samtal om skolans uppdrag och mål.

Utvecklingssamtal

Du som vårdnadshavare blir kallad till utvecklingssamtal eller ämnesuppföljning en gång per termin. Syftet är att informera om ditt barns lärande, utveckling och ta fram vilka mål ditt barn ska ha framöver. På utvecklingssamtalet får ni möjlighet att diskutera hur ni tillsammans kan stödja ditt barn att nå målen.

Enkätuppföljning

Skolan skickar ut en enkät till vårdnadshavare med frågor om skolgången, en gång per läsår. Denna uppföljning ska användas till att utveckla och förbättra samarbetet mellan skola och hem.

Det år ditt barn fyller sex år erbjuds barnet en plats i förskoleklass i en närliggande skola.

Som vårdnadshavare har du möjlighet att välja i vilken skola ditt barn ska gå. I Svenljunga finns det sex grundskolor. Mogaskolan är den enda grundskolan med högstadium.

Valet av skola kan tillgodoses under förutsättning att det finns plats i den önskade skolan, och att inte andra elevers berättigade krav på placering i en skola nära hemmet åsidosätts. Likaså får kommunen frångå en vårdnadshavarens önskemål om skola om det är nödvändigt med hänsyn till övriga elevers trygghet och studiero.

Ett byte av skola kan innebära att ditt barn tappar rätten till skolskjuts.

Skolformen specialskola är till för barn som exempelvis är döva, har en kombinerad syn- och hörselnedsättning, eller en medfödd dövblindhet. Det är en egen skolform som drivs i statlig regi av Specialpedagogiska myndigheten och består av förskoleklass till årskurs 10. Specialskolorna finns endast i Umeå, Härnösand, Stockholm, Örebro, Vänersborg och Lund.

Du kan läsa mer om specialskolor på Specialpedagogiska myndighetens webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

.

Tommy Fock, Barn- och utbildningschef, 0325-183 60
Jane Larsson, Verksamhetschef, 0325-183 64

Uppdaterad: