Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Betyg och bedömning

För att kunna utvecklas och nå goda resultat är det viktigt att utvärdera hur arbetet i skolan går. På denna sida kan du läsa om utvecklingssamtal, skriftliga omdömen, individuell utvecklingsplan, nationella prov och betyg från årskurs 6.

tre personer som sitter i en ring och har händerna i mitten

Varje termin träffas elev, vårdnadshavare och lärare för ett utvecklingssamtal. Samtalet handlar både om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling i förhållande till läroplanen, kursplaner och kunskapskrav.  

I samband med utvecklingssamtalet får alla elever skriftliga omdömen i samtliga ämnen de läser. De skriftliga omdömena uttrycker hur det går för eleven i relation till läroplanen, kursplaner och kunskapskrav. Omdömena skrivs in i den individuella utvecklingsplanen.

I de årskurser där betyg inte sätts, ska läraren vid ett av utvecklingssamtalen, i en skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP), ge omdöme om elevens kunskapsutveckling. Den individuella utvecklingsplanen sammanfattar vilka insatser som eleven behöver för att nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt.

Den skriftliga individuella utvecklingsplanen innehåller två delar: omdömen och en framåtsyftande planering. Planen skapar en grund för elevens arbete med att nå kunskapskraven och att utvecklas mot läroplanens mål.

Den framåtsyftande planeringen innebär att läraren sammanfattar och beskriver vilka insatser som skolan ska genomföra tillsammans med elev och vårdnadshavare. Svenljunga kommun använder lärplattformen InfoMentor där pedagogen samlar elevens utveckling mot målen i de olika ämnena.

De nationella ämnesproven är ett underlag när läraren ska bedöma i vilken utsträckning kunskapskraven har uppfyllts. Syftet med ämnesproven är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning.

  • I årskurs 3 genomförs ämnesprov i svenska, svenska som andraspråk och matematik.
  • I årskurs 6 genomförs ämnesprov i svenska och svenska som andraspråk, matematik och engelska. Det är frivilligt för varje skola om de vill genomföra något ämnesprov i NO-ämnena samt något ämnesprov i SO-ämnena.
  • I årskurs 9 genomför eleverna nationella ämnesprov i engelska, matematik, svenska och svenska som andraspråk. Skolan genomför ett av ämnesproven i NO-ämnena samt ett av ämnesproven i SO-ämnena.

Elever i grundskolan får betyg första gången i slutet av höstterminen i årskurs 6. Sedan får eleven ett nytt betyg varje termin fram till våren i årskurs 9 när slutbetyget sätts. Det är med slutbetyget eleven söker vidare till gymnasieskolan.

Betygsskalan är A-F. Betygen A-E står för godkända resultat och F står för ej godkänt resultat.

För att sätta rättvisa betyg görs en likvärdig bedömning. Bedömningen utgår från Skolverkets kursplaner. Utifrån dem görs en bedömning i hur väl eleven uppfyller målen i varje ämne. Betygssättningen granskas också i relation till de nationella proven. 

.

Uppdaterad: