Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Sophämtning

Ditt avfall är en resurs, därför har vi tjänster där du enkelt kan sortera det. Alla bostäder ska ha ett avfallsabonnemang, här hittar du information om hur sophämtningen fungerar.

Beskriver min bild

Så här fungerar sophämtningen

Alla bostäder, villor, fritidshus, flerbostadshus och boenden, ska ha ett abonnemang för sophämtning. Vi på kommunen är skyldiga att hämta ditt avfall. Om du har en verksamhet kan du läsa vad som gäller för avfall från företag.

Genom sophämtningen kan du sortera restavfall, matavfall, förpackningar och tidningar. Det är lagkrav på att du ska sortera ut både matavfall och förpackningar. Matavfall kan du sortera i ditt sopkärl eller i en kompost. Förpackningar och tidningar ska du lämna till återvinning i ditt kärl, på en återvinningsstation Länk till annan webbplats. eller på kretsloppscentralen Moga Returen Länk till annan webbplats.. Tänk på att bara lägga förpackningar och tidningar i ditt kärl då det återvinns separat. Har du andra saker du behöver slänga kan du göra det på Moga Retuen.

Det är vår entreprenör Nordisk Återvinning som hämtar ditt avfall. I samband med större helger och helgdagar kan det hända att det blir ändrade dagar för sophämtningen. Ändringar publiceras här på hemsidan och i Svenljunga Tranemo Tidning (STT). Vi skickar även ut sms, både vid planerade och oplanerade förändringar. Se till att ditt telefonnummer är registrerat Länk till annan webbplats. så att du får information kring din fastighet.

Vi har e-tjänster där du till exempel kan se din faktura, beställa extra tömning av kärl eller slambrunn och se dina tidigare tömningar. Länk finns under "Blanketter, e-tjänster och övrig information" längre ner på sidan.

Nedan finns svar på de vanligaste frågorna, men du hittar ännu fler under frågor och svar - sophämtning.

Skriv in din adress för att få reda på när vi tömmer ditt sopkärl nästa gång. Klicka på "Ladda ner" för att spara ditt hämtschema.

När du säljer din fastighet ska du fylla i blanketten Anmälan ägarbyte Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och skicka in till oss, vi hämtar inte uppgifter från Skatteverket. Där fyller du i både dina uppgifter och den nya fastighetsägarens uppgifter, vi behöver dem för att kunna lägga upp den nya fastighetsägaren som kund. Gör du ingen anmälan om ägarbyte står du kvar som betalningsansvarig i vårt system.

Om du har kommunalt vatten läser du av vattenmätaren samma dag som du flyttar ut. Vi reglerar då fakturan så att du betalar för det vatten du förbrukat innan den nya ägaren tar över. Därför ska du lämna in blanketten först när du gjort avläsningen.

Om du flyttar och får en ny fakturaadress behöver du meddela det till oss. Vi fakturerar endast fastighetsägare, inte hyresgäster.

Ja, om du inte kommer vistas på fastigheten kan du få tillfälligt uppehåll i sophämtningen. Du betalar då fortfarande grundavgiften för renhållningsabonnemanget men inte den rörliga avgiften. Blankett för ansökan finns bland våra E-tjänster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., du kan även kontakta kundtjänst för att få en blankett hemskickad.

Tillfälligt uppehåll – permanentbostad

För att få tillfälligt uppehåll av hämtning från din permanentbostad ska ingen bo där eller använda fastigheten under en sammanhängande period på minst 3 månader. Vi beviljar uppehåll för högst 2 år i taget. Ansökan om tillfälligt uppehåll måste lämnas in senast 2 veckor innan du vill att uppehållet ska börja.

Tillfälligt uppehåll – fritidsbostad

För att ansökan ska beviljas får fastigheten inte bebos eller användas under hela säsongen maj-september. Ansökan ska lämnas in senast 15 april.

Förlängning om uppehåll

Du kan med samma blankett ansöka om att förlänga ditt tillfälliga uppehåll. Vid sent inlämnad ansökan om förlängning av tillfälligt uppehåll kommer hämtning att startas upp och avgifter debiteras till och med den dag då den nya ansökan beviljats.

Har du kärl på 240 liter kan du byta till kärl på 370 liter. Om dina kärl på 370 liter inte räcker kan du ha ett extrakärl för restavfall och ett extra kärl 2. Priser hittar du bland våra abonnemang.

Vid särskilda tillfällen, till exempel efter midsommarfesten eller kräftskivan, kanske inte sopkärlet räcker till. Vi tar inte emot den restavfall på Moga Returen, däremot kan du sortera förpackningar på en återvinningsstation Länk till annan webbplats.. Behöver du få ditt sopkärl tömt kan du buda en extra tömning, boka via kundtjänst eller våra e-tjänster. Vi tömmer då kärlet inom 2 arbetsdagar.

Alla priser hittar du på Avgifter, regler och abonnemang Länk till annan webbplats..

Om kärlet inte kunnat tömmas skickar vi ut information om det. Meddela gärna en e-postadress till oss så får du informationen snabbt.

Kan kärlet inte tömmas på grund av att det till exempel var felsorterat, inte var framställt eller att det inte var skottat får du vänta till nästa ordinarie tömning eller buda en tömning.

Om något blockerar framkomligheten, till exempel ett arbetsfordon eller ett nedfallet träd, kan avfallet inte hämtas. Vid sådana fel gör renhållningsarbetaren ett nytt försök att hämta avfallet senare samma dag eller nästkommande dag.

Det kan även hända att renhållningsarbetaren fått lägga om rutten eller blivit försenad och att hämtningen därför blir lite senare än vanligt. Aktuell information om sophämtningen finns på Driftstatus Länk till annan webbplats.. Om kärlet fortfarande inte är tömt ska du ringa eller mejla till Kundtjänst för vatten och avfall inom tre arbetsdagar.

Vi har kärl för sortering

Vi har fyrfackskärl eller separata kärl där du kan sortera ditt avfall.

Med fyrfackskärl har du en återvinningsstation i miniformat där du kan sortera avfall och förpackningar direkt i dina kärl. Det är en service för dig där det är lätt att göra rätt, dessutom är det bra för miljön. Alla villor och fritidshus i kommunen har fyrfackskärl.

Även mindre flerbostadshus, boenden och hushåll som delar på kärl kan ha fyrfackskär. För områden med många som delar på kärlen kan ni ha separata kärl för varje avfallssort.

Så här fungerar fyrfackssystemet

Du har två kärl som är indelade i fyra fack vardera för att optimera din sortering. Du får även en elbox för mindre elektronikavfall. I varje fack slänger du en avfallssort, det innebär att du kan sortera hela elva avfallssorter hemma på din egen tomt. Kärlen är på 370 liter vardera och behöver tillsammans 1x2 meter utrymme. Det finna även kärl på 240 liter som passar hushåll med en liten mängd avfall där ni är maximalt två personer.

Kärl 1 töms varannan vecka och i kärlet sorterar du:

  • Restavfall
  • Matavfall
  • Tidningar
  • Färgade glasförpackningar

Kärl 2 töms var fjärde vecka och i kärlet sorterar du:

  • Plastförpackningar
  • Pappersförpackningar
  • Metallförpackningar
  • Ofärgade glasförpackningar

Elboxen förvarar du inomhus och du hänger ut den på ett av kärlen när du behöver få den tömd. Efter tömning tar du in den igen. I boxen sorterar du:

  • Batterier
  • Ljuskällor
  • Mindre elektronik

Papperspåsar till matavfallet

Du får papperspåsar av oss till matavfallet. Det är bara de påsarna, inga andra varken i papper eller plast, du får använda.

Kläm fast en tom påse under locket på kärl 1 om du behöver fler, då får du nya påsar nästa gång vi tömmer kärlet. Du kan även hämta påsar på kommunhuset i Svenljunga och på Moga Returen.

Vi har även samlat tips för hur du håller papperspåsen fräsch Länk till annan webbplats..

Så här töms fyrfackskärlen

Kärlen töms ett åt gången av en fyrfacksbil. Det är en sopbil som även den är indelad i fyra fack så att varje avfallssort hålls åtskild även efter att ditt kärl har blivit tömt. Bilen tömmer sedan ett fack åt gången när materialen lämnas till återvinning.

.

Kundtjänst avfall, vatten och avlopp

Telefontider: måndag och onsdag 08.00-12.00

tisdag, torsdag och fredag 10.00-12.00

Telefon: 0325-183 35

E-post till kundtjänst

Uppdaterad: