Sophämtning
Alla bostäder, permanentboende och fritidshus, ska ha ett avfallsabonnemang. Här hittar du information om hur sophämtningen fungerar..
Så här fungerar sophämtningen
Alla bostäder ska ha ett abonnemang för sophämtning. För att göra det enkelt för alla att sortera har vi fyrfackskärl för alla villor.
Det är vår entreprenör Nordisk Återvinning som hämtar ditt avfall. Material som kan återvinnas ska du lämna i dina fyrfackskärl, på återvinningsstationer eller på kretsloppscentralen Moga Returen.
I samband med större helger och helgdagar kan det hända att det blir ändrade dagar för sophämtningen. Ändringar publiceras här på hemsidan och i Svenljunga Tranemo Tidning (STT). Vi skickar även ut sms, både vid planerade och oplanerade förändringar. Se till att ditt telefonnummer är registrerat så att du får information kring din fastighet.
Ska du sälja?
När du säljer din fastighet ska du fylla i blanketten "Anmälan ägarbyte" och skicka in till oss, vi hämtar inte uppgifter från Skatteverket. Gör du ingen flyttanmälan till oss står du kvar som betalansvarig för sophämtningen och eventuell vattenförbrukning.
Om du flyttar och får en ny fakturaadress behöver du meddela det till oss. Vi fakturerar endast fastighetsägare, inte hyresgäster.
Tillfälligt uppehåll i sophämtningen
Om du inte ska använda fastigheten under en längre period (minst tre månader) kan du ansöka om tillfälligt uppehåll i renhållningen. Du betalar fortfarande grundavgiften i sophämtningsabonnemanget, vilket täcker bland annat administration, men behöver inte betala den rörliga avgiften.
När kärlet inte räcker till
Om du har mer avfall än vad som får plats i fyrfackskärlen kan du ha ett extra kärl för restavfall eller ett extra kärl 2.
Vid särskilda tillfällen, till exempel efter midsommarfesten eller kräftskivan, kanske inte sopkärlet räcker till. Vi tar inte emot den restavfall på Moga Returen, däremot kan du sortera förpackningar och tidningar på en återvinningsstation. Behöver du få ditt sopkärl tömt kan du buda en extra tömning, vår kundtjänst hjälper dig. Vi tömmer då kärlet inom 2 arbetsdagar.
Alla priser hittar du på Avgifter, regler och abonnemang.
Om kärlet inte blivit tömt
Avvakta till nästkommande dag om kärlet inte blivit tömt. Det kan hända att renhållningsarbetaren fått lägga om rutten eller blivit försenad och att hämtningen därför blir lite senare än vanligt. Aktuell information om sophämtningen finns på Driftstatus. Om kärlet fortfarande inte är tömt ska du ringa till Kundtjänst för vatten och avfall inom tre arbetsdagar.
Om något blockerar framkomligheten, till exempel ett arbetsfordon eller en felparkerad bil, kan avfallet inte hämtas. Vid sådana fel gör renhållningsarbetaren ett nytt försök att hämta avfallet senare samma dag eller nästkommande dag.
Om kärlet inte kan hämtas till exempel på grund av att det inte var framställt eller att det inte var skottat får du vänta till nästa ordinarie tömning eller buda en tömning.
Enskild väg är ägarens ansvar
Du har ansvar för att sköta enskilda vägar, dragväg, att ställa fram kärl och att se till att ingenting blockerar kärlet. Kan hämtningen inte genomföras till exempel för att sopkärlet inte var framdraget måste du antingen vänta till nästa ordinarie sophämtning eller buda en extra tömning.
Uppdaterad: