Inreda ytterligare bostad i enbostadshus
I de flesta fall krävs det inte bygglov för att inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus. Du behöver dock anmäla åtgärden till kommunen oavsett om din fastighet är belägen inom eller utanför detaljplanerat område. För att kunna påbörja åtgärden behöver du ett starbesked.
Behöver jag bygglov?
När du vill dela ditt enbostadshus till två bostäder kallas det att ”inreda ytterligare bostad”. Det kan göras utan bygglov, men kräver anmälan, startbesked och slutbesked. Om du vill ändra fasaden inom detaljplanerat område kan det krävas en separat ansökan för bygglov.
Om du vill inreda ytterligare bostad i en byggnad som redan har två eller flera befintliga bostäder, eller om du vill inreda ytterligare en lokal i en byggnad för verksamhet, behöver du söka bygglov.
Följande förutsättningar måste vara uppfyllda för att inreda ytterligare en bostad utan bygglov:
- Ett befintligt enbostadshus.
- Detaljplanen för fastigheten säger att bygglov krävs.
- Får ej vara inom eller i direkt anslutning till områden som är av riksintresse för totalförsvaret.
- Får ej vara inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt (exempelvis område som ligger inom kulturmiljöprogrammet).
Den nya bostaden ska uppfylla kraven som gäller för en bostad enligt Boverkets byggregler (BBR). Det finns bland annat krav på tillgänglighet, rumshöjd och dagsljus. Väggen eller bjälklaget mellan bostäderna behöver även uppfylla brand- och ljudkrav.
På Boverkets webbplats kan du läsa mer om vilka krav som finns när man ska inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus Inreda ytterligare en bostad - PBL kunskapsbanken - Boverket Länk till annan webbplats.
Ansökan eller anmälan
Du behöver göra en anmälan eller ansöka om bygglov, beroende på hur många bostäder det finns i din byggnad idag.
Dessa handlingar behöver du lämna in tillsammans med din anmälan:
- Situationsplan
- Planritning
- Fasadritning
- Sektionsritning
- Förslag på kontrollplan
På sidan Ritningar och handlingar för byggprojekt finns bland annat information om vilka krav vi ställer på ritningar.
När ditt ärende har inkommit till kommunen görs en separat bedömning avseende vilka handlingar som krävs för det specifika ärendet och om fler handlingar ska lämnas in. Du kan därför behöva komplettera med flera handlingar i ditt ärende.
Avgifter och handläggningstid
Kostnadsexempel
Nedan kan du se exempel på vad en slutgiltig avgift kan hamna omkring enligt taxan för 2024. Avgiften kan ibland vara högre eller lägre än exemplet beroende på om åtgärden är planenlig eller inte samt om det krävs tekniskt samråd eller inte. Om inget annat framgår visar kostnadsexemplen planenlig åtgärd utan tekniskt samråd.
- Anmälan inredning av ytterligare en bostad kostar 4 988 kronor.
Handläggningstid
Varje ärende är unikt och vi kan avgöra hur lång handläggningstiden blir först när vi börjar granska ditt ärende. Hur lång tid det tar innan du får ett beslut beror bland annat på åtgärdens omfattning och tiden på året. Vår och sommar är högsäsong så tänk på att lämna in din ansökan i god tid. Från det att du har lämnat in alla handlingar och anmälan eller bygglovet är komplett har vi 10 veckor på oss att fatta beslut för bygglov och fyra veckor på oss för bygganmälan.
Uppdaterad: